Män porträtteras med högre frekvens i seriösa nyhetsmedier, kvinnor oftare i reklam.

Min fredagskväll:


I brist på choklad äter jag o´boy.


I brist på sällskap tittar jag på SVTplay Högklackat del 4.
Gillar den torra humorn och Petra Mede.


Efter att Elias ifrågasatte att många unga tjejer och kvinnor klär sig utmanande
, (detta i samband med den klassiska konserten), blev jag sugen på att titta vidare på detta..
Fortsätter att titta på svtplay och
Skönhetsbubblan del 2.
Mina reflektioner:
Vad är mer okej och mindre respekterat, att man tar hål i öronen eller opererar öronen?
Det första skulle man få som svar av de flesta, men egentligen bör väl båda grejorna räknas lika konstiga eller normala.
Allt beror på i vilken kultur man är uppvuxen och/eller lever i.
Detta fick mig tänka till verkligen.
Jag ville ha hål i öronen redan som 5 åring, bara för att de andra barnen hade det.
Fick det så sent (tidigt?) som när jag började förskolan.
Var det min, samhällets eller mammas beslut?
Jag tror en blandning från alla tre håll.
Så är det nog med andra saker och inte minst tex skönhetsoperationer.


Kvinnor/tjejer/flickor i vågade kläder, vad vill de uppnå, vilka signlaer ger detta?
Efter min research vill jag sammanfatta lite tankar med hjälp av bla följande citat:



- Nakna kvinnokroppar har avbildats och visats för allmänheten i alla tider.
Lucas Cranachs gracer från 1531.
Fotot från: http://rodeo.net/yoicks/files/2011/01/tre-gracer.jpg

"Livsvillkoren för kvinnor under medeltiden var nog sämre jämfört med tidigare perioder. Det fanns fler lagar och regler som bestämde vad kvinnor fick göra.  Kvinnorna var beroende av manliga släktingar eller sina män."
"Att synden ansågs ha kvinnlig härkomst på medeltiden visas genom att ormen i paradiset ofta framställdes med kvinnoansikte."
Hämtat från http://www.historiska.se/historia/medeltiden/livochsamhalle/kvinnor/

"De lättklädda kvinnorna är pinsamma för bilbranschen."
http://www.expressen.se/motor/de-lattkladda-kvinnorna-ar-pinsamma-for-bilbranschen/

"Tidningen Amelia skriver att endast en av tio av statyer på svenska gator och torg föreställer en kvinna med namn och kläder. Männen har oftast både namn och kläder."
http://letaguldkorn.wordpress.com/2008/09/23/lattkladda-kvinnor-och-pakladda-man/

"För cirka 3000 år sen upptäckte mannen att han hade del av fortplantningen. Det blev inledningen på patriarkatet och kvinnoförtrycket."
"Flickor i 12-årsåldern kan knappast gå ut utan ”ansikte”, alltså kraftig sminkning, och krav på sex till helgen för tonårsflickor. Vuxna kvinnor har ”tuttutställning”, ”skrevkjolar” och ”styltskor”, även hallåer i TV. Inte bara halvnakna kvinnor på affischer till jul. Visst ska kvinnor kunna klä sig som de önskar (halvnakna) utan att bli ofredade, men det är oroväckande att så många svenska (västerländska) kvinnor anser att det är deras egen vilja att klä sig som vi ser att de gör. Varför känner en del kvinnor att de måste operera in bröstimplantat? Är det ingen som funderar på vem som bestämmer över det så kallade modet? Det är dock mest män och de vill gärna se halvnakna kvinnor, särskilt mycket bröst. Män är sedesamt påklädda i alla galor men kvinnor ståtar med halvnakna överdelar. För vem visas all denna nakenhet vinter som sommar, kvinnor är ju mer frusna än män?"
http://www.flamman.se/halvnakna-kvinnor-och-pakladda-man

Alla tar på sig roller, både medvetet och omedvetet.
Oavsett kön och etnisk härkomst, men yttre omständigheter påverkar en oerhört mycket.
Det finns två sorters roller - tillskrivna och uppnådda.
Den tillsrkivna rollen är något man omedvetet tar på sig beroende på vilket sammanhang man är i, omgivning och sällskap.
Den uppnådda rollen väljer man aktivit genom att själv bestämma hur man ska bete sig oavsett vilket sammanhang man är i.
Min conclusion är att männsikan har makten över sig själv och man kan välja hur man ställer sig till samhällets krav och normer. Visst kan det vara svårt ibland, speciellt för de yngre som är små människor i den stora världen, att ta beslut och kunna stå för något som tex inte reklamen förespråkar.
Då ser jag det som vårt, vuxnas ansvar att hjälpa dessa vilsna unga.

Flickor/tjejer som pojkar/killar. Och Hens.