Biskvier med vit choklad.

Skulle jag vara tvungen att välja ett enda bakverk så är det självklara valet: biskvier, Sarah Bernard med chokladkräm överdragna med mörk choklad. Vansinnigt goda och svåra att motstå för en chokladälskare.
 
 
Eftersom jag fick över lite smökräm från makaronsen jag gjorde förra veckan så tänkte jag att jag måste testa att göra biskvier. Citronkrämen får ett överdrag med vit choklad.
 
- 6 st Citronbiskvier -
 
1
Riv 200 g mandelmassa och blanda ordentligt med en äggvita.
 
2
Klicka ut sex stycken runda kakor på en plåt. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 15 minuter, tills de fått lite färg.
 
3
Medan kakorna svalna gör du fyllningen:
 
4
Häll 50 g äggvita och 100 g strösocker i en metallskål. Hetta upp vatten till 60 - 65 grader Celcius. Ställ skålen i kastrullen och vispa försiktigt tills sockret har löst sig.
 
5
Ta från värmen och vispa i några minuter tills det blir jämt.
 
6
Ta 120 g rumsvarmt smör, och klicka i lite i taget samtidigt som man rör om tills smöret löst sig. Tillsätt rivet skal från 2 citroner.
 
7
Lägg på smörfräser ovanpå de kalla kakorna och ställ in i frysen 30 minuter.
 
8
Smält 100 g vit choklad (jag använde Odense) över vattenbad.
 
9
Häll chokladen över kakorna och ställ igen i frysen 30 minuter.
 
 
 
1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Mums va gott :)

Svar: Det var riktig sött och gott :). Kollade in din blogg och biskvierna med passionsfrukt verkade lite spännande - var kombon passionsfrukt + vit choklad bra?
K.Kowalska

Kommentera här: