BB-väskan innan & efter.

 
 
Denna BB-väska. Nästan omöjlig att packa rätt eller fel. Nu i efterhand så tänkte jag utvärdera om vilka saker som verkligen behövs, de saker som man kan klara sig utan (men kan vara trevligt att ha med) samt den mest onödiga packningen. Denna packning är utifrån att vi fick barn under vintern och var kvar på BB 2 dygn efter förlossningen. Följande packades innan BF & i efterhand så behövde vi inte de överstrukna sakerna:
 
babyskydd
champange (att fira med efteråt) Sjukhuset bjud på fika i form av mackor, kaffe/the/varm choklad och alkoholfri champange.
förlossningsbindor (finns på BB, men vet inte hur mjuka de är...) - De på BB var jättesköna men mina egna har jag haft använding av hemma!
förlossningsbrev (om man har skrivit ett sådant)
legitimation - blev bara tillfrågad om mitt personnummer
mobil & laddare
necessär
snacks (nötter & torkad frukt)
TENS-apparat (för smärtlindning, på vissa BB:n kan man låna sådana på plats - fråga innan!) - Änvände mycket hemma men under förlossningen hann den aldrig komma fram.
toapapper (2 st mjuuuukt Lambi) - landstingets är ett-lager och hårt...
små handdukar för att torka spya etc (3 st) - Ingen spya så långt ögat kan nå!
vattenflaska
värmekudde (för smärtlindrning) - Fanns en på BB.
 
Kläder till mig:
amningsbh (mjuka som man kan sova i, 2 st) 1 räckte
amningsinlägg (engångs, hemma använder jag dock tvättbara)
långärmad tröja
tights (2 st) - 1 par räckte
trosor (3 st) - Använde de makalöst sköna Landstings-trosorna!
 
Kläder till min sambo:
ombyte för 2 dagar - 1 ombyte räckte
 
Kläder till lillan: 
bodysar med ärm, utan ben (3 st) - 1 räckte
byxor med & utan fot (3 st) - 1 par räckte
filt - Fanns på BB
overall i fleece (att åka hem i)
pyjamas (3 st) - 1 räckte
tjock mössa
tunn mössa
tunna strumpor (4 par) - 1 par räckte
 
 
 
1 Amanda:

skriven

Bra checklista, har precis packat min (är gravid i vecka 37) och har förmodligen packat ner på tok för mycket saker och kommer nog bara använda en tredjedel av det jag packat haha..

Svar: Kul att du hittade hit! Ja, vissa saker hade jag med mig ifall att och några av dem visste jag inte fanns på plats. Stort lycka med förlossningen och glöm inte att njuta av den sista tiden nu innan. :)
K.Kowalska

Kommentera här: