Pilates-styrka

 
Här sitter jag i köket och året är 2002. Kanske mitt första yoga-pass någonsin! Yogan, och träningen överlag, är en stor del av mitt liv. Jag blir pigg, glad och känner mig lätt i kroppen av att få träna. Den senaste tiden har jag fått in 30 minuters träning varannan dag - vissa veckor har det blivit ännu mer. Mitt arbete som danslärare är aktivt men självklart får jag inte lika mycket träning som eleverna. Räknar det som vardagsmotion plus att promenera eller cykla till och från jobbet. Halva dagarna är jag danslärare och andra halvan föräldraledig. Då hinner jag med egen träning som just nu är pilates-styrka och alla barnvagnspromenader - blir många och långa nu när våren har kommit.
 
PILATES-STYRKA 30 minuter:
1 ANDAS: 
2.KNÄBÖJ: 
3.SJÖJUNGRFRUN: 
4.HÄLLYFT: 
5. ROTATION:
6.HITTA MAGMUSKLER:
7.OBLIQUERNA: crisscross
8.DOPPA TÅN: core
9.DOPPA TÅN: stabilitet i bål & tränar magen.
10.DE HUNDRA: stärker magen & sätter igång andningen.
11.BENLYFT: tränar korsett & säte.
12.SIMNING: tränar hela kroppen!
13.HÖFTLYFT: stärker säte & lårets baksida.
14.SIDLIGGANDE: tränar korsett & sätet.
15.BRÖSTSIM: stärker ryggen, koordination & flyt.
16.ARMHÄVNINGAR: rygg, mage, armar & bröstmuskler.
 
Övningarna kommer från boken Modig.K. ”Pilates - för styrka, spänst och smidighet” Nordstedts förlag. F
 

Kommentera här: