Sushi.

 


Hemma-sushi tar max 2 timmar att göra! 
Av 250 gram ris blev det 45 st rullar.
 
1. Riset tar 90 minuter att göra:
Koka på låg värme 2,5 cl risvinäger med 2,5 cl strösocker och rör om tills sockret har löst sig. Ställ av från plattan.
 
Häll 250 gram sushiris i en skål och skölj i vatten. Häll på kallt vatten och låt stå 45 min.
 
Häll i ett durkslag och låt rinna av i 15 min.
 
Koka upp riset i 4 dl vatten, och låt koka på lägsta värmen i 10 min.
 
Häll riset tillbaka i skålen och låt vila under en duk i 10 min eller tills det svalnat.
 
2. Ta fram alla sushitillbehör.
Jag använde följande: sjögräsark, fryst lax, avokado, crabsticks, gurka, inlangd ingefära, wasabi och japansk soja.
 
3. Lägg ett sjögräsark på en rullmatta och klibba fast ris till en jämn 1 cm:s platta på 3/4 av sjögränset.
 
 
Skär din valda fyllning i smala stänger och lägg vid riskanten. Rulla försiktigt med tryck och avsluta med kanten utan riset.
 
Skär rullarna i 2 cm tjocka skivor. 
 
 
Längst upp från vänster: lax-gurka, crabsticks-avokado, crabsticks-gruka, lax-avokado.
 
 
4. Serverade med inlagd ingefära och soja blandad med wasabi samt misosoppa.
 
1 felicia:

skriven

mums :D måste testa och göra egen sushi!

Svar: Det är verkligen enklare än vad man tror och blir super gott!
Karolina

2 Robin:

skriven

Jag har fegat att testa sushi länga nu. Kanske är det äntligen dags för min del? :P

Svar: Det är bara att köra! Fyll med favorit fisk och grönsaker :) Lätt att göra och så gott!
Karolina

Kommentera här: