Kaffets dag!

 
29 september är det Kaffets dag och jag firar det med glädje.
Sverige har en fikakultur där kaffet är en viktig beståndsdel.
Själv så fikar jag inte mer än på helger, men kaffe dricker jag numera varje dag.
Min kaffehistoria började när jag jobbade natt som vikarie på ett äldreboende.
Koffeinet var min räddning för att kunna hålla mig vaken och allert i huvudet under nattens timmar.
Det började med hälften kaffe och hälften mjölk, för att döva kaffesmaken som jag inte var så förtjust i.
I små etapper, med 2/3 kaffe och 1/3 mjölk, övergick jag till bara rent, svart kaffe.
Började acceptera smaken och även hitta favoritrostningar.
Det sämsta jag vet är mellanrost, det ska vara mörkrostat kaffe med stark karaktär.
Numera bor jag med en kaffeälsakere som är så intresserad och duktig att han skulle kunna börja jobba på vilket kafé som helst och göra succé!  
Det innebär att jag får fantastisk kaffe varje dag - espresso, americano, cappuccino etc.
Cappu är en favorit då den är lika god som start på dagen som till fikat - vad man får till, smörgås eller kakor, spelar mindre roll då kaffet är så bra i sig.
 

Vilket kaffe gillar du? 
 
 
 

Kommentera här: