Money = life?


'Money makes the world go round ...', sjung bla Liza Minnelli. 
Är det verkligen så att pengar ska styra våra liv?
 
I torsdagens DN, 27 augusti 2014, läste jag artikeln "Så spenderar studenter pengar". Jag blir häpen över hur mycket man som student tjänar och ännu mer förvånad över hur mycket man gör av med: "En student tjänar i genomsnitt 16 700 kronor  om man räknar in CSN, överföringar, bostadsbidrag, lön och försäkrningskassan..." "...medan utgifterna ligger på 16 300 kronor.". Visst, bostad är dyrare i storstäder jämfört med mindre städer och samhällen. Men om jag jämför med inkomster och utgifter under min studenttid: inkomst på 9 K i måndagen och jag klarade mig med bra - bostad gick på 4 K, mat dryga 2 K, övrigt (försäkring, sjukvård, resor, nöje) 1-2K.
 
Detta får mig att fundera på hur ungdomar, eller överhuvudtaget folk, väljer att spendera sina pengar OCH sin tid. Jag värderar tid väldigt högt: att hinna träna, äta ihop med min sambo, gå på stan eller annat som man inte behöver för överlevnad utan bara som en slags avslappning. Kanske borde fler se över sin pengar-ekonomi och definitivt sin tids-ekonomi. Hur man väljer att tillbringa sin tid och värdera allt fint och bra som man får gratis - utan alla världens pengar.
 
Jobba är en del av vardagen - trivs fint på mitt jobb vilket gör vardagen till en fest!
 
1 Susanna Maria J:

skriven

Så härligt att höra! :)

Svar: Lätt att jobbet tar över, har jag märkt nu ... Försöker att hitta ny balans mellan jobb och vila.
K.Kowalska

Kommentera här: