LUSSEBULLAR

 
 
Firar 3:e advent med att baka ljuvliga lussebullar.
Har testat att göra bak-Leilas recept på det juligaste bakverket enligt mig!
Här är receptet för en halv sats som ger 16 st lussebullar.
 
~
 
LUSSEBULLAR
 
Arbetsåtgång: 2-2,5 h (tillverkning av degen ca 10 min + 45-60 min jäsning + 10 min utbakning + 45-60 min jäsning + 10 min gräddning)
 
smör (100 g)
saffran (0,5 g / 1 pkt)
mjölk, 3 % (2,5 dl)
vispgrädde (0,25 dl)
jäst (25 g / halvt pkt)
ägg (1 st)
strösocker (1 dl)
salt (halvt krm)
vetemjöl / använde Ramlösa Kvarn (8 dl)
Till pensling:
vispgrädde
russin
 
1. Smält smör och saffran i en kastrull och låt koka upp. Ta bort från plattan.
 
2. Tillsätt mjölk och grädde. Låt svalna till under 37 grader.
 
3. Häll över till en bunke och vispa i jästen. Tillsätt ägg, socker och salt.
 
4. Blanda i mjölet tills degen släpper från bunken. Låt jäsa under bakduk 45-60 minuter till dubbel storlek.
 
5. Knåda på ett mjölat bakbord till följsam deg. Dela i 16 st bitar. Rulla ut varje avlångt och forma till en lussebulle.
 
6. Värm ugnen till 200 grader medan bullarna jäsen ca 45-60 minuter på bakplåtspapper liggandes på en plåt.
 
7. Pensla med vispgrädde och dekorera med russin. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.
 
 

Kommentera här: