K.Kowalska

Tar du hand om dig?


Detta inlägg är främst tills danslärare.

Vi är experter på att se hur vi kan hjälpa andra att jobba anatomiskt och skonsamt för koppen samt utvecklas inom dansen.
MEN man får inte glömma bort sig själv, det gäller att underhålla sin kropp på bästa vis.

Foto: Evelina Hermansson


Få tillräckligt med sömn.
Av min erfarenhet att ha ett kvällsjobb gör att man inte år så morgonpigg (innan var jag en morgonmänniska och nu har jag svårt att växla om - är inte så pigg på kvällen heller).
Det är individuellt hur mycket sömn man behöver.
Det gäller att få dem där 7, eller 8 timmarna per natt.

Drick tillräckligt med vatten.
Sen jag blivit kaffe-drickare räcker det vätskeintaget rätt bra, de dagar jag inte undervisar/tränar.
Men när jag undervisar så blir jag snabbt torr i halsen och att dricka vatten blir en naturlig återgärd.
Det är viktigt att få i sig tillräckligt med vätska speciellt när man tränar.
Räcker bra med vatten om man inte tränar längre än 90 minuter, blir det längre och intensivare pass kan en sportdryck vara bra.

Mellanmål.
Har man ett fysiskt aktivt jobb och/eller fritid så måste man fylla på med små mål mellan de stora (frukost-lunch-middag) för att orka med och prestera så bra som möjligt.
Frukt, keso, nötter, knäckebröd är bra grejer!

Undvik mat-kickar.
För mycket kaffe och socker är ju inte bra oavsett om man är stillasittande eller aktiv.

Dagsform.
Lyssna på din kropp och jobba med den utifrån dagsformen.
Vissa dagar kanske du inte kan visa ett hopp då tex knäna värker.
Ingen idé att slita ut sig - din kropp är ditt verktyg, var rädd om den!

Träna aerobt.
Aerob träning innebär att träna kondition där musklerna behöver syre.
I dans tränar vi mest våra ben, men också armar och får långa , välsvarvade muskler.
Inte så mycket konditionsträning därför behöver vi komplettera med tex jogging, simning eller längdskidåkning.

Cross-training.
Även att komplettera med annan sport kan vara bra.

Studera.
Håll dig uppmärksam och ajour inom din dansschanger.
Eller varför inte studera någon annan dansstil eller träningsform som relaterar till dansen?
Hjärnan och kreativiteten utvecklas och gör dig till en bättre danslärare. 

Utveckla fritidsintressen.
Jag jobbar med det jag brinner för - dans och undervisning.
Dock kan det vara bra att ha andra intressen för att "komma bort" från jobbet och då minska eventuell stress.

Jobbet tar över.
Känn efter om jobbet inte tar över dig.
Att skapa övningar, koreografier och alla idéer som vi danslärare hela tiden ska göra kan lätt bli ett dubbel-jobb.
Var uppmärksam på om du jobbar mer än vad du behöver.






Tjuvstart.


Eftersom vi kommer vara bortresta över julen så tyckte vi att exakt en månad innan jul kunde firas med lite julpyntning, glögg och pepparkakspremiär!







Finbesök från schtaaan.


Carl bjöd på fin mat, jag kirrade efterrätten min fantastiska chokladkaka (se inlägget: Chocolate Devine). 
Tobias bjöd på 1-minuts massage och Mirjam var som alltid ett trevligt sällskap.