K.Kowalska

Proviva röd grapefrukt
 

Söt, syrlig & svalkande. Perfekt vitaminkick på morgonen! Får fem av fem!

BANAN- & KOKOSBRÖD
 
 
 Receptet till detta saftiga, lagom söta bröd hittade jag i en Kurera-tidning. Dock har jag bytt ut vissa grejer efter vad som fanns hemma. Jättegott som efterrätt med vispad grädde!
 
*
 
BANAN- & KOKOSBRÖD 
 
Ugn 175 grader.
 
Smält 1/2 dl kokosolja och låt svalna. Mosa 3 st bananer och rör ned 3 st ägg, 2 msk honung (agavesirap i originalrecept) och kokosolja.
 
Blanda i en annan skål 2,5 dl mandelmjöl, 1,5 tsk bakpulver, 1 msk chiafrön, 1 dl pumpafrön (valnötter i orginalrecept / kan uteslutas), 1,5 tsk kanel och 2 krm havssalt (himalayasalt i originalrecept).
 
Rör ned bananblandningen i mjölblandningen och blanda men inte mer än nödvändigt.
 
Smöra (förslagsvis med kokosolja) en avlång brödform (eller muffinsformar) och häll ner smeten. Toppa med kokoschips & hackade pekannötter (kokosflakes eller valnötter i originalrecept).
 
Grädda i 20 minuter. Ta ut och låt svalna innan servering.
 
Nick's & Planti
 
 
Under de senaste dagarna har vi här hemma testat två livsmedel som vi vanligtvis inte äter. Till mellis Nick's sockerfria kexchoklad & till frukost Planti YogOat.
 
*
 
Kexchokladen var godare än den vanliga enligt min mening med smakade för mycket kyla (sötningsmedel) enligt min sambo.
 
 
YogOaten var ingen hit - bättre när den fick blandas med vanlig yoghurt med syra. Dock tyckte vår 4-månaders dotter om den! Perfekt som smakprov fär den lilla.