K.Kowalska

Vecka ?


Sammanfattar kort veckan som gått:

Dansväxthuset är igång och gruppen består av hälften "gamla" elever från hösten (vissa har varit med flera terminer/år) + nya för denna termin. Hello utmaning! 

Snabb fika hos Mirjam och Tobias i palatset innan jobb. (Bilden är från en annan fika, denna gång var det chokladkaka och kaffe.)

Lördag var det vinterfest med jobbet. Första långa turen med Pärlan och Carl. God matbuffé och mycket trevligt sällskap (vi som undervisar på Dans & balett, styrelsen samt partners).

Söndag var en laga-lång-kok-dag vilket resulterade i bigos (polsk surkålsgryta) samt pulled pork. På kvällen tog jag en promenad till mitt gamla studentområde Ankars, för att träffa mina föredetta klassisar som nu skriver C-uppsats. Hade kirrat en kladdkaka som vi festade loss på och spelade alfabet. 



5 anledningar till choklad.
 
5 av fleeeeera olika anledningar ill. varför choklad är positivt för hälsan:
 
Genom choklad får vi ämnet serotonin vilket påverkar vårt humör - vi bli gladare!
Källa: Psych central 
 
Dagligt intag av choklad håller igång ämnesomsättningen - sänker BMI.
Källa: Scientific american
 
Mörk choklad kan få huden att se yngre ut.
Källa: News online
 
Två rutor choklad sänker blodtrycket.
Källa: BBC news health
 
Choklad boostar hjärnan - man blir smartare.
Källa: läkare vid Harvard
 
Hershey's chokladbutik på Times' square, NYC.
 
 
Enkla baguetter.
 
 
 
Fantastiskt och enkelt bröd!
 
Dag 1
Blanda ihop 5 g jäst i 400 g (ca 5 dl) vatten, rör ner 480 g (ca 8 dl) vetemjöl och 10 g (1,5 tsk) salt och blanda väl. Täck skålen med något och ställ in i kylen. Låt degen jäsa minst 12 h. Den är klarjäst när degen har utvecklat bubblor på ytan.
 

Dag 2
Baka ut degen på ett mjölat underlag. Knåda inte utan bara forma det till en rektangel. Vill du ha ett stort bröd så behåll denna form. För baguetter dela i fyra delar. Pudra med lite mjöl och lägg över på plåt med bakplåtspapper.
 
Sätt ugnenen på max och ställ in plåten i mitten. Lägg några isbitar i botten på en plåt längst ned. Efter 10 minuter, vädra (öppna och stäng ugnen). Upprepa samma sak efter ytterligare 5 minuter två gånger. Ta ut brödet när du är nöjd med färgen på skorpan.
 
Isbitarna i botten göra brödet saftigare.
 
Vädringen gör brödskorpan knaprigare.
 
Ät som det är med smör eller som tillbehör!