K.Kowalska

Tar en paus - ses i april!
VAKTELÄGG
 
 
Ni som läser bloggen har väl inte missat vilka fina mat-inköp jag gjorde på senaste resan i Göteborg! Bland dessa godsaker var det vaktelägg som vi lyxade till dagens frukost med.
 
 
KOKA VAKTELÄGG
1,5 minuter för lös äggula
2 minuter för något 
2,5 minuter för helt fast gula
 
Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Ställ på plattan och låt koka upp. Ta bort från plattan och låt stå de antal minuter efter önskat resultat (se ovan). Byt därefter ut det heta vattnet mot kallt.
 
Serverade äggen tillsammans med sambos hembakta baguetter med smör & lufttorkad skinka samt americano på det. Äggen kunde gått en aning kortare för att få krämig kärna eller en aning längre för en helt fast gula.
 
 
Varför ska man äta just vaktelägg?
Jo, de innehåller massa proteiner och vitaminer, de påstås att hjälpa mot olika magproblem, hjälper till att förebygga bättre minne genom att öka hjärnans akivitet samt stärker immunförsvaret. Det är bara några exempel på hur fantastiska dessa små och goda ägg är!
 
 
 
 
VEGO PIZZA
 
 
Lagade en vegetarisk pizza med botten efter Hanna-hur bra som helst-recept. Mycket av sesamsmak och något knaprig, men inte samma knaser som med vetemjöl.
 
 
PIZZA med vegansk botten & vegetariskt påläg
4 portioner / 1 plåt, vegetarisk gluten- & laktosfri
 
TOMATSÅS
Koka ihop följande:
krossade tomater (1 burk)
gul lök (1 st)
vitlök (efter smak)
chili (efter smak)
olivolja (efter smak)
salt & peppar
 
PESTO
Mixa allt till önskad konsistens:
färsk basilika (1 kruka)
pinjenötter (30 g)
vitlök (efter smak)
olivolja (efter smak)
parmesan (efter smak)
 
Övrig topping:
mozzarellaost (2 st)
ruccolasallad (70 g)
inlagd peperoni (efter smak)
fin olivilja (att ringla över)
 
Botten:
teffmjöl (1,5 dl)
vita sesamfrön (1 dl)
fiberhusk (1 msk)
bakpulver (1 tsk)
örtsalt (0,5 tsk)
ägg (3 st)
nötmjölk (1 dl / använde cashewmjöl)
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser och vispa i ägg samt mjölk. Låt jäsa 5 minuter. Bre ut på en plåt på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 10 minuter.
 
Bre på tomatsåsen samt lägg på mozzarella och löken som blivit över från tomatsåsen. Grädda minat 15 minuter eller tills den fått fin yta.
 
Servera med ruccola och olivolja.