K.Kowalska

Sista yogapasset för detta år.
 
 
Hatha Yoga-upplägg som jag kör på nu kommer från boken "Gravidyoga" E. Serrander - Natur & Kultur.
Passet tar 60 minuter och passar alla gravida, oavsett hur långt gången man är.
När man yoga, eller tränar överlag, så tycker jag att man inte ska ha pressat tidsschema innan eller efter.
Avsett minst en extra halvtimme så att du hinner både landa innan och efter passet.
Har man inte 60 minuter så kan man pussla ihop ett pass innehållande valfri block utefter hur mycket tid man har tillgodo.
Det du behöver är en matta, kuddar (1-2 st) & eventuellt ett block som du kan sitta på samt stödja huvudet på.
 
ANDNING, MEDIATTION & UPPVÄRMNING (10 minuter)
Andning - pausa efter varje utaning
Babymeditation - i skräddarställning
Små uppmjukande rörelser:
Fötter & vrister - point & flex, cirkla utåt & inåt
Händer & Handleder - point & flex, cirkla utåt & inåt
Axlar, bröst & skuldror - inadning armbågar ut, utandning armbågar & haka in
 
SITTANDE (15 minuter)
Sittställningar med raka ben
Skräddarställning
Sittande triangel - håll 30 till 60 s
Sittande triangel med sidsträckning - håll 30 till 60 s på varje sida
Sittande ryggradsvridning - håll 30 till 60 s på varje sida
 
PÅ ALLA FYRA (10 minuter)
Katten - utandning kurva, inandning räta ut
Hunden - håll 30 till 60 s
Hjälteställning - håll 1 till 3 min
Hjälteställning med axelsträckning - håll 30 till 60 s på varje sida
Ryggsträckning framåt - håll 1 till 3 min
 
STÅENDE (15 minuter)
Bergställning - håll 30 till 60 s
Stående framåtställning - håll 30 till 60 s
Vadsträckning (mot en vägg) - håll 20 till 30 s på varje sida
Huksittande - håll 30 till 60 s, vila med sträcka ben
 
LIGGANDES (10 minuter)
Bäckenbottenträning - knip, inadning spänn, utandning slappna av
Bäckenlyft - håll 30 till 60 s
Liggande bensträckning - håll 30 till 60 s på varje sida
Sträckning för lårets framsida - håll 30 till 60 s på varje sida
Liggande ryggradsvridning - håll 20 till 30 s på varje sida
Viloställning - på rygg eller sidan med kuddar under tex säte och huvud, valfri längd - viktigast är att man känner en avslappning i hela kroppen.
 
 
Avslutade med att stretcha ut i dörröppningen - rätt vig för att vara i sista delen av graviditeten!
 
Eksta PEPPARKAKOR #2
 
 
Julen närmar sig och pepparkaksbaket är i full gång!
Kolla in 2014:s peppis-tillverkning --> HÄR & 2015:s julpysslande som även inkluderade peppisbak --> HÄR
Under denna advent har det bakats skurna & kryddiga pepparkakor, men nu för att göra yngsta systern nöjd (och verksam under bakandet) förberedde jag en större sats av deg för utkavling.
Denna kommer från boken "Vinters goda ting" av A. & F. Bergeström, det är en uppdatrerad version av Eksta pepparkakor.
Dessutom har jag räknat om alla ingredienser till gram, bytt ut den ljusa sirapen mot mörk, dubblat kryddmängden samt lagt till nejlika & pomernas då smaken blev så vek förra gången & jag vill ha en kryddig deg.
 
 
 
Eksta PEPPARKAKOR, 100 st
 
smör (125 g)
mörk sirap / ljus i orginalreceptet (135 g)
socker (185 g)
kanel (14 g)
kardemmumma, mald (10 g)
ingefära (2 g)
pomerans (2 g)
nejlika, mald (2 g)
vatten (100 g)
bikarbonat (10,5 g)
vetemjöl / använde Ramlösa Kvarn turkosa (344 g)
 
 
1. Smält smör & sirap i kastrull.
 
2. Mät upp socker & alla kryddor i en bunke.
 
3. Slå över fettet i bunken.
 
4. Häll i vatten & låt svalna.
 
5. Blanda mjöl & bikarbonat i en annan bunke.
 
6. Rör ned mjölet i socker- & fettblandningen. Arbeta ihop med en trägaffel till en kladdig deg. Låt stå i kylen 1-2 dygn.
 
7. Sätt ugnen på 200 grader & baka ut på mjölat bord. Kavla ut och grädda kakorna 6 minuter.
 
8. Låt svalna. Dekorera med förslagsvis kristyr & smarties.
 
 
Immunförsvaret när det är som sämst
 
Söndagens ont i öron-spök var startskottet för denna veckans sjukdomskavalkad.
Under måndagens smög sig febern inpå och blommade ut på tisdagen.
Onsdagen var svettig värre & kroppen orkade knappt med en promenad.
Men - idag är det torsdag och "sköna" stötar i bäckenet påminner om trevliga saker och dessutom är det 22 december vilket innebär att vi går mot ljusare tider!
 
Till de trevliga sakerna under veckan.
Har klämt första säsongen av den norska ungdomsserien SKAM - bättre ju fler avsnitt man ser och tur att det finns två säsonger till.
Massa julkort & några paket damp ned i vår brevlåda.
 
En fin bok om Babytecken. Att utveckla teckenspråket redan hos spädbarn har visats sig gynna språkutvecklingen - låter bra, vill sätta igång nu!
 
En oväntad present (som jag tänkt köpa) - GRAVIDBOKEN vann jag från www.linasglädjeyra.se
 
Imorgon blir det full rulle med diverse julstök.