K.Kowalska

Avslut & början
 
 
Frukost på sängen var dag.
Rekommenderar enormt god och mättande sådan - CHIAPUDDING på kokosmjölk & chiafrön med lingon och jordnötssmör.
 
 
 
Vi tackade åk1 & 2 för detta läseår och tog faväl av studenterna i åk3.
 
 
 
Det lagades veganskt - VEGAN CHICKPEA CAKES WITH MASHED AVOCADO serverat med lime och en tomatssallad.
 
 
 
SMOOTHIE för 2
 
Matig, fräsch & svalkande!
Dessutom fullproppad med nyttigheter.
 
 
Grön SMOOTHIE
2 stora glas
 
Kör följande i en blender:
vatten (5 dl)
gurka (1/3 st)
grapefrukt (1 st)
mangoldsallad (1 näve)
grönkål (1 blast) 
honung (1 msk)
is (10 st)
 
Prima PIZZA!
 
 
Ojjoj - godaste pizzan jag ätit inräknat ute på restaurang och hemma.
Det enda man behöver tänka till om är att planera 3 dygn innan man vill ha pizza då den ska jäsa så lång tid. 
 
 
PRIMA PIZZA
4 portioner / 4 st små pizzor
 
DEG
jäst (1/3 paket)
vatten (3,5 dl)
vetemjöl (8 dl)
salt (1 tsk)
 
TOMATSÅS
olivolja
vitlök
tomatpuré ( 2 msk)
körsbärstomater på burk (1 st)
gul lök (1 st)
stjälkselleri
röd chili (1 st)
 
Tips på pålägg:
mozzarella (225 g)
hårdost / använde västerbottenost (100 g)
löken som blir över från tomatsåsen
 
 
TILLAGNING
1 - Rör ihop jäst i vatten. Arbeta in mjöl och salt till en smidig deg. Forma till en klump och täck med plast. Låt kalljäsa 1 dag i kylen.
 
2 - Dela degen i 2 lika delar (för två pizzor som ryms på 2 plåtar) eller i 4 lika delar som blir 4 portionspizzor. Plasta och låt vila i kylen 3 dagar.
 
3 - Arbeta degen med mjöl så lite som möjligt för att behålla fluffigheten. Lägg ut på en förvärmd plåt.
 
4 - Garnera med smulad mozzarella, västerbottenost och löken som har kokat i tomatsåsen. Avsluta med den mustiga tomatsåsen och grädda längst ned i 275 grader 10 minuter. Flytta upp på slutet för att den ska få fin färg och krisp under ca 5 minuter.
 
5 - Servera omedelbart med massa olivolja och basilika samt eventuellt någon god italiensk skinka. Eller precis som den är - vegetarisk och helt fanatstiskt!