K.Kowalska

Superfood!
 
 
Det finns otroligt häftiga växter som innehåller sjukt mycket nyttigheter i intag av så små doser!
 
 
Spirulina ~ en mikroalg som är så kraftfull näringsmässigt att astronauterna använder det som energikick! Innehåller zink, protein och betakaroten - mer än något annat livsmedel. Rekomenderas vid trötthet och mens.
 
 ~
 
Chaga ~ med andra ord sprängticka är en parasitsvamp som använda i Ryssland och Asien inom medicin. Antioxidantfylld växt som skyddar mot infektioner, sänker kolesterolet, ger vacker hud och hår. I smaken: påminner om vanilj.
 
 ~
 
Vetegräs ~ gräs innehållande vitam A, B, C, E, K, samt ämnena klorofyll, magnesium, zink, järn. Allt bra för immunförsvaret, mot depressioner och minskad trötthet.
 
 ~
 
Maca ~ rotfrukter som innehåller kolhydrater, proteiner, fibrer och mineraler vilka skyddad hjärta och skelettet. De hjälper mot stress, pms, ger energi och glädje. I smaken: kryddigt som pepparrot.
 
 ~
 
Goji ~  bären är fulladdade med vitaminer, mineraler och antioxidanter som järn och C-vitamin. Multivitaminer i bär-form! I smaken: beska som blandning mellan lingon och tranbär.
 
~
Mina elever.
 
 
Som lärare ger man så mycket: man ska vara kreativ, inspirerande, full av energi! Det har man inte alltid till 100 %. Men eleverna tar inte bara utan också ger en energi så att man kan vara den där fantastiska läraren! Denna vecka har varit riktigt bra undervisningsmässigt. Halvvägs in i terminen (sanslöst att det gått 7 av 15 lektioner per grupp!) börjar övningarna sitta och eleverna får möjlighet att arbeta ordentligt teknikmässigt. Jag har hittat en bra balans för hur jag ska utmana svårighetsgradmässigt. Nu har eleverna lov och jag är därmed ledig från undervisningen.
 
Skönt att få vila sig efter sen undervisning. Men dansen finns alltid omkring mig - på ett eller annat vis :). 
 
'Glow by you'
 
 
Ikväll var det ett nytt webbseminarium som damp ner i mailen. Denna gång om sötsug. Haha, känner mig mer än träffad. Det finns nog aldrig ett tillfälle då jag inte skulle vara sugen på choklad. 
 
Hälsocoach och yogainstruktör Ulrika Stangelius som driver "glow by you" höll i seminariet om att minska sötsuget. Kan ge mig på att alla har, eller har någon gång haft ett sötsug. Men varför får/har man det?
~ Mildra känslor, smygätande.
~ Kroppens belöningssystem.
~ Biologiska och fysologiska krafter: Bröstmjölk förknippas som något tryggt. Här börjar känslomässiga ätandet ...
~ Belöningssystem säts igång när vi äter, tränar etc: signalsubstansatsen som endorfiner, ceratonin, dopamin går igång.
 
Fakta om socker:
~ Sockerberoende finns ej som diagnos.
~ Ej farligt med lite socker.
~ De nya sockerarterna: fruktos, glukos, sirap.
~ Socker = samlingsnamn för olika sockerarter: Fruktos, Laktos, Sackaros (glukos + fruktos).
~ Kroppen behöver inte socker, går rätt in i blodet och blodsockret höjs lika snabbt som det sänks igen (ond cirkel). Hjärnan behöver glukos som man får genom stärkelse vilket bryts ner i kroppen. Glukos extraheras av sockerbetan.
 
Varför ska man bli av med suget?
~ Förebild som vuxen.
~ Kroppen klarar ej av att hantera sockret utan lagrar det som fett.
~ Irritation, celluliter, IBS, ökad risk för inflammation (allvarliga sjukdomar fetma, cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar).
 
Hur kan man gå tillväga?
~ Nolltolerans, ta bort det som man verkligen gillar.
~ Måttlig nivå.
~ Avvänja kroppen: Mentala biten - beteendet, hur kan man svara på det än med socker. Träna sig hantera sina mönster.
~ Ett sug går alltid över, ju längre man avstår ju mindre blir suget!
~ Stegvis:
Steg 1. Ge kroppen den mat som inte innehåller socker. Suget blir då mera mentalt. Minimera sockerintaget i kolhydratrika livsmedel. Ät hela, oprocessade livsmedel. Smarta protein fetter, nötter, avokado för mättnad. Då pumpar glykosen lugnt och försiktigt, ingen berg och dalbana. Läs innehållsförteckning, står socker först - köp ej, även när det står maltos, glukos, dextros, majssirap. Laga så mycket mat som möjligt från grunden.
 
Steg 2. försöka förstå sina tankar och känslor, varför vill jag ha något sött. Låt hjärnan guidea och dissikera sitt beteende. Vad är problemet egentligen? Närhet, beröring, uppskattning, ha roligt, lugn och ro - vilka känslor försöker man döva med sötsaker?
 
Steg 3. Planera i förväg hur dagen, veckan kommer se ut. När kommer suget och förebygg med att vara beredd. Vanor är bra och lugn och ro när man äter.
 
Steg 4. När suget kommer: distrahera - drick vatten - borsta tänderna - gör något annat, träna, ta promenad, läs - meditation, mindfullness
 
Steg 5. Fråga dig själv "om jag äter detta hur kommer jag må om 10 minuter? Om en vecka? Om ett år?"
 
Steg 6. Hitta belöningar i annan form än mat och dryck, något som gör dig gott tex träna, träffa vänner, gå en promenad istället för godset som ger oss njutning i bara en liten stund och sedan istället förvandlas till ångest etc.
 
 ~
 
Nötter som snacks på bussen är en bra grej!