K.Kowalska

KAROLINA KOWALSKA.
Nu har jag äntligen haft tid att göra mig en hemsida där jag samlat alla mina professioner. Presentation av mig som dansare, sångerska, lärare och modell. Det tog bara 6 timmar att åstadkomma en gratis-hemsida!
 
Kolla in kkowalskas.wix.com/kkowalska
 
 
 
 
 
Biskvier med vit choklad.
Skulle jag vara tvungen att välja ett enda bakverk så är det självklara valet: biskvier, Sarah Bernard med chokladkräm överdragna med mörk choklad. Vansinnigt goda och svåra att motstå för en chokladälskare.
 
 
Eftersom jag fick över lite smökräm från makaronsen jag gjorde förra veckan så tänkte jag att jag måste testa att göra biskvier. Citronkrämen får ett överdrag med vit choklad.
 
- 6 st Citronbiskvier -
 
1
Riv 200 g mandelmassa och blanda ordentligt med en äggvita.
 
2
Klicka ut sex stycken runda kakor på en plåt. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 15 minuter, tills de fått lite färg.
 
3
Medan kakorna svalna gör du fyllningen:
 
4
Häll 50 g äggvita och 100 g strösocker i en metallskål. Hetta upp vatten till 60 - 65 grader Celcius. Ställ skålen i kastrullen och vispa försiktigt tills sockret har löst sig.
 
5
Ta från värmen och vispa i några minuter tills det blir jämt.
 
6
Ta 120 g rumsvarmt smör, och klicka i lite i taget samtidigt som man rör om tills smöret löst sig. Tillsätt rivet skal från 2 citroner.
 
7
Lägg på smörfräser ovanpå de kalla kakorna och ställ in i frysen 30 minuter.
 
8
Smält 100 g vit choklad (jag använde Odense) över vattenbad.
 
9
Häll chokladen över kakorna och ställ igen i frysen 30 minuter.
 
 
 
Hälsosamma vanor.
 
Några tips på hur man lever som hälsosam danslärare/dansare:
 
SÖMN.
Se till att få den sömn din kropp behöver för återhämtning. Mellan 7 och 9 h per dygn.
Kommentar: jag sover i genomsnitt 9 h per natt, får jag under 8 timmar sömn så blir dagen inte optimal: migrän och allmänt såsig.
 
VATTEN.
Drick tillräckligt med vatten, 3 liter rekommenderas för aktiva personer.
kommentar: jag dricker långt ifrån så mycket vatten per dag, men man får inte glömma att man får i sig vatten också genom maten man äter.
 
MAT.
För att kunna fungera optimalt ät näringsrika huvudmål och mellanmål under hela dagen.
kommentar: varierande kost mår jag bra av; fisk, kött, grönsaker. Kolhydrater kan man variera i det oändliga till proteinet och grönsakerna: potatis, olika gryn, pasta (helst hemmagjord), pannkaka, paj. Fett är viktigt för energin till kroppen och inte minst hjärnan: favoriterna är jordnötssmör, avokado och smör utan salt.
 
UNDVIK.
Konsumera sparsamt koffein och socker.
kommentar: när jag började dricka och gilla kaffe så var det kokkaffe - det sämsta man kan dricka smak och koffeinmässigt. Nu gäller espresso: gott kaff i liten mängd per kopp. Socker får man i sig genom maten i små mängder - i stora mängder gäller det att avsetta en speciellt dag så att det inte blir stora mängder varje dag. Om jag ska äta socker så är det i form av en god choklad eller ett gott bakverk.
 
NIVÅ.
Se till att vara på den tekniska nivån som ditt yrke kräver. För att undervika skador visa inte det du ej behärskar.
kommentar: man blir aldrig färdiglärd - det gäller även lärare. Kompetensutveckling i teori och praktik är ett måste och för tillfället går jag två fristående kurser i "Barnbalett" samt "Koreografi för barn". Även den konteringar vardags träningen är super viktigt: dansar 1-2 pass i veckan samt styrketränar 2-4 pass.
 
AEROB.
Träna lågintensiv träning som tex simning för att utmatta kroppen.
kommentar: jag är inget fan av vatten, men efter ett simbassäng känner man verkligen att hela kroppen har varit inkluderad i träningen! Liknande feeling kan jag dock få genom löpning. Har dock paus nu fram till våren.
 
CROSS-TRAINIG.
Variera din träning!
kommentar: det är lätt att hamna i samma rutiner och bara köra på det man är bekväm i vilket ger kroppen en stimulans, men ingen utveckling träningsmässigt. Min variantionsplan är:
Vinter = styrketräning och kondition inomhus, dans.
Vår = löpning, styrketräning, dans.
Sommar = Freeletics, löpning samt dans och det finns möjlighet till att ta klasser på den platsen jag befinner mig på. 
Höst = löpning tills det blir nästan 0-gradigt samt snö, styrketräning och kondition inomhus, dans.
Tränar minst 2 ggr i veckan och som mest 6 gånger, vilodag alltid inplanerat.
 
STUDERA.
Lär dig någon ny dansstil eller ta klass för en ny lärare. Var nyfiken så stimuleras hjärnan och du blir mera kreativ.
kommentar: det är svårt att vara kreativ på beställning vilket är precis det jag som danslärare jobbar med. Jag får inspiration från olika håll - mest musiken och bilder.
 
 
INTRESSEN.
Utveckla andra hobbies och aktiviteter vid sidan av dansen för att inte hamna i stress och depression.
Kommentar: när man är rätt fräsch på arbetsmarknaden och har börjst på sitt andra jobb så lägger man väldigt mycket tid på att göra det optimalt. Ett annat intresse kan vara svårt att uppehålla. Jag har dock som mål att innan sommaren hinna med att ta upp mitt gamla intresse för oljemålning. 
 
FRITID.
Boka in fritid: promenera, umgås med vänner djur familj, meditera, läs en bok etc.
 Stress är relativt och bra i lagom dos - det finns perioder som är superstressiga och då gäller det att planera in minst en andningspaus. Jag gillar att laga god mat med min C, baka, fika med en vän eller själv, gå en promenad, läsa en bok, träna eller bara se en bra film. Jag har svårt för att komma till ro under stress så för mig passar det med en aktivitet där jag inte behöver tänka så mycket: tex träning.
 
-
 
Att bli fotad/modellera: ett intresse som det inte blivit så mycket av nu på senaste tiden ...
 
/Naket/ Foto: T A Tormond