Härkomst.

 
 
Halvpolack och halvsvensk.
Så lyder min tillhörighet.
 
Har det någon betydelse vart man kommer ifrån?
Ens uppväxt spelar stor roll för hur man formas och blir som människa.
Min uppväxt har innehållit två barndommar.
 
Den polska - och den svenska uppväxten.
Märkligt att man kan känna att man tillhör två nationaliteter lika mycket.
Jag tänker på svenska, men känner och handlar ibland på polska.
Om det nu går att dela upp det så.
Det svenska språket kommer mig närmare och det polska försvinner från mig.
 
Sverige betyder mer än Polen för mig.
När jag berättar vart jag kommer ifrån, är Polen självklara svaret.
När jag kommer till Sverige från en resa utomlands, så kommer jag hem.
 
Definitionen på "hem" är iof svår att förklara.
En plats, en människa eller något annat som ger en trygghet vill jag kalla för hem.
 
Sin bakgrund kan man inte påverka, men nu och framtiden ligger i dina egna händer.
Peace Out.
 
 

Kommentera här: